søndag 30. mars 2014

Ecole Saint Seurin

Helsefremmende: Mål fra nasjonal læreplan Vg3
- Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte.

Hei hei!

I morgen er det klar for ny uke, og dermed nye dager i praksis. Vi hadde som sagt våre første dager i praksis på torsdag og fredag, og disse dagene skal jeg nå fortelle litt mer om.

På torsdag da vi gikk til praksis var vi veldig spente og nervøse. Jeg kjente jeg gruet meg veldig til å møte ungene og de ansatte, samtidig som jeg gledet meg til å komme i gang. Første møtet med ungene gikk kjempefint. Jeg ble tatt godt i mot av både lærerne og elevene, og jeg følte at jeg passet inn med en gang. Læreren presenterte meg for barna, og fortalte at jeg ikke kunne fransk. Men med en gang jeg satt meg ned, var ungene raske med å komme bort til meg og stille meg spørsmål på fransk. Det var litt vanskelig ettersom at jeg ikke kan noe særlig fransk, men jeg brukte kroppsspråket til å forklare når jeg ikke skjønte hva de sa. Etterhvert prøvde de å tilrettelegge kommunikasjonen for meg slik at jeg skulle forstå, ved hjelp av mye kroppsspråk, litt engelsk og litt fransk. Ungene kan ikke noe særlig engelsk, men jeg merker de bruker det lille de kan. Hvis de ser meg, sier de: "hello", og hvis jeg gir de noe eller hjelper de, sier de: "thank you".

Jeg jobber i en klasse der elevene er 5-6 år. Jeg jobber med to forskjellige lærere. En som jobber mandag og tirsdag, og en som jobber torsdag og fredag. Ettersom at vi har fri hver onsdag, vet jeg ikke hvem som jobber da. Læreren jeg jobbet med på torsdag og fredag kunne nesten ingenting engelsk, så det var litt vanskelig å kommunisere. Men hun prøvde å forklare meg hvordan ting fungerte og jeg forstod egentlig ganske greit hva hun mente. På torsdag hadde ungene masse ulike aktiviteter i klasserommet, og mens de hadde disse aktivitetene gikk jeg rundt i klasserommet og fulgte med. Siden jeg ikke kan spørre ungene om ting og snakke med de, går det mest i smiling og tommel opp. Ungene har derimot ingenting i mot at jeg ikke kan fransk. De er kjempegreie og imøtekommende.

På fredag var det kjekt å møte ungene igjen på morgenen, siden de sa hei til meg, og husket navnet mitt. Jeg fikk i oppgave å spille spill med en gruppe unger i klassen. Først tenkte jeg at det kom til å bli umulig med mine manglende fransk kunnskaper, men ettersom min eneste oppgave i spillet var å trekke opp brikker og så vise de til ungene, så gikk det ganske greit. Resten av spillet ordnet ungene selv.

Det var et par ting jeg lå spesielt merke til disse første dagene  i praksis. Ungene helt ned i toårs alderen, altså ikke mine elever, men de som er mindre må spise maten sin helt selv og på samme måte som 5-6 åringene gjør. Ungene er mye mer selvstendige helt fra de blir kvitt bleier, enn det ungene i Norge er. En annen ting jeg lå merke til var forholdet mellom de voksne og barna. Barna pleier ikke å være i så mye kontakt med de voksne som gjerne barna er hjemme i Norge. Når de voksne skal rose eller trøste barna, bruker de ikke noe særlig kroppskontakt og slikt. Og jeg merket at når ungene klemmet og kysset på meg og Tirill, så ble de voksne strenge i blikket. For oss er det jo helt vanlig, men de har andre normer og regler i Frankrike.

En siste ting jeg lå spesielt merke til var hygienen på skolen. Elevene mine har ikke innendørs doer, og må gå ut ved siden av lekeplassen for å gå på do. I tillegg er ikke ungene flinke til å vaske hendene etter de har vært på do. Jeg syntes dette er viktig, og jeg syntes det er viktig at det blir lagt vekt på at ungene lærer dette så tidlig som mulig. I tillegg til dette så var ikke doene for de ansatte vedlikeholdt. Doen holdt på å knekke sammen når jeg satt meg på den hehe. Jeg tror heller ikke at det er regler for at ungene må vaske hendene før mat, etter de har vært ute, etter de har nyst/host osv. Men dette er jeg usikker på. Jeg vil prøve å oppfordre barna til å vaske hendene mer. Spesielt etter de har vært på do, men også før de skal spise, etter de har skitnet seg til på hendene og slikt.

Jeg kjenner jeg gleder meg litt til å se ungene igjen i morgen, selv om det har vært godt med helg nå. Har uansett fri igjen på onsdag, så denne uken går nok også fort.

- Ida

St. Seurin så langt

Hei alle sammen!

Nå skal det være litt snakk om mine første dager på skolen St. Seurin. Jeg har dessverre ikke tatt noen bilder av skolen enda, men det kommer i løpet av den kommende uken. 
Jeg har jobbet på skolen fra torsdag til fredag så langt og inntrykkene er veldig bra. Jeg jobber i den yngste klassen der barna bare er fra 2-4 år gammel. 

Det sier vel seg selv at barna ikke kan Engelsk så veldig godt så det har vært en utfordring å snakke med de. Jeg merker selv at jeg må bruke utrolig mye kroppsspråk for å kommunisere og det er utrolig vanskelig og stressende, men når barna endelig forstår meg så går det fint. Her i Frankrike merker jeg at jeg må passe mer på kroppsspråket mitt og hvordan jeg viser meg til barna i forhold til i Norge. Det er veldig få voksne på skolen som kan engelsk også, men jeg var utrolig heldig og fikk omtrent den eneste som kunne det til lærer. Hun har jeg kunnet snakke med hvis jeg trengte oversettelse av hva barna har fortalt meg og hvis det var noe jeg trengte å vite om skolen. 

Mens barna er ute i friminutter, er jeg inne med klassens assistent som ikke kan Engelsk. Hun snakker fransk til meg mens jeg svarer på engelsk eller det lite jeg kan av fransk. Hun er veldig god på å forklare hva jeg skal gjøre med kroppsspråket, men av og til skjønner jeg ingenting, og det er egentlig bare morsomt i grunn. 

Det er ikke langt for meg eller Ida å gå til skolen fra hotellet i det hele tatt. Det tar fra et kvarter til kanskje 20 min. spørs hvor fort vi går. Vi har begge lunsjpause samtidig fra klokken 11:00-11:30 der vi får gratis varm mat og dessert. Etter pausen jobber vi sammen i kantinen der vi hjelper barna med å få i seg mat i ca. 2 timer. Deretter har vi enda en pause som varer i 1 time, der vi kan gå til senteret ved siden av hotellet og kjøpe smoothie eller gjøre hva vi vil. 

Det er utrolig deilig med de pausene vi har, for da føles ikke skoledagen like lang som den egentlig er. Vi starter på skolen klokken 08:30 og er ferdig klokken 16:30. 

I morgen og på tirsdag skal vi prøve ut noe som kalles "After school activities" som varer i 3 kvarter og se hvordan det fungerer. Det er på en måte som SFO i Norge. Hvis vi liker oss der og føler at det går raskt skal vi vurdere om vi vil gjøre det hver dag etter skolen! 

SNAKKES! 
- Tirill 



Ecole Notre Dame Sevigne


Heisann.


Endelig har vi begynt med praksistiden og fått kjennskap til skolen og elevene. Jeg (Karoline) har vært på Ecole Notre Dame De Sevigne sammen med Serina, vi hadde forskjellige klasser og jeg hadde de minste elevene som var 3-4år. Vi har fri på onsdager og jobber i 8 timer hver dag.

Første praksisdag ble vi fulgt av Hege bort til de klasserommene vi skulle være i, så måtte vi klare oss alene. Jeg var litt spent når vi var på vei til skolen på hvordan det kom til å være, men var ikke nervøs i det heletatt fordi vi hadde vært og besøkt skolen tidligere og fikk et kjempe godt inntrykk av skolen.

Jeg kom inn i klasserommet der alle barna satt, og ble tatt kjempe godt imot av både læreren, assistenten og alle barna. Det var veldig rart og ikke kunne snakke med barna på mitt språk, og det var veldig vanskelig og bli forstått og forstå de andre. De hadde fått beskjed på forhånd at jeg ikke snakket fransk, men jeg snakket engelsk. Allikevel hadde Jeg lange ‘’samtaler’’ med noen av barna som foregikk sånn at de snakket veldig mye på fransk og jeg hørte etter som at jeg skulle forstått dem. I starten hadde jeg veldig vanskeligheter for å snakke med læreren og assistenten, de kunne omtrent ingenting engelsk, så det var veldig stille og jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre, men andre dagen gikk det mye bedre fordi de turte å snakke mer med meg om forskjellige ting, og de tok lett frem ordboken om det var noe de ikke viste hva het på engelsk.

Dagene var ganske greie og gikk kjempe fort. Jeg var med dem ute og jeg var alene inne med assistenten i noen av friminuttene for å hjelpe og vaske bordene og gulvet eller og henge opp ting, men jeg mener at de burde vaske håndtakene på dørene som alle går og tar i heletiden. Det var noen tid på døgnet hvor jeg var med Serina, som var for eksempel i kantina der alle barna spiste mat samtidig, og etterpå i lunsjen og i de fleste friminuttene. Når barna skal spise mat er vi med og deler ut maten, da de får forrett, varmmat og dessert. Når vi skal ha mat pause så har vi ganske lang mat pause som er ganske greit siden det er så lang dag.


Dette er inne i klasserommet dems, der de har 4 små bort som på bildet som de sitter ved. Om morgen så tar de navnet sitt som ligger på bordet og henger opp, så de vet hvem som ikke er der. Dere kan se på bildet at stolene og bordene er veldig små, og sånn er det overalt. Det er ikke behagelig å sitte i klasserommene.

Det er en del ting der jeg må sitte med barna da de holder på med forskjellige ting, sover eller at jeg må følge de på do. Når de da skal på do, så har de forskjellige slags båser hvor det ikke er dorull og der de drar ned i do er høyt oppe. Det gjør da at barna de drar ikke ned i do, eller tørker seg fordi de må gå over til andre siden og hente tørkepapir. Mange av barna gidder ikke å vaske seg på hendene og de kaster papir med bæsj på gulvet eller oppi søppelet som er ved siden av vasken som også i tillegg er stapp full. Det jeg har gjort da, når jeg har vært de med på do er at jeg følger med på dem og spør de om de er ferdige. Om de nikker går jeg bort til papiret tar med noen tørk, og lar de tørke seg ordentlig. Om de har bæsja så tørker jeg de, fordi det er mange som ikke klarer det. Etter det tar jeg de med bort til vasken hvor jeg peker på såpen så de tar det på først, så trykker jeg på vannet for dem. Det finnes ikke varmt vann, så de og vi som er voksene vasker oss i iskaldt vann, som er veldig uhygienisk. De har heller ikke noe form for antibakk som vi kan ta på når vi er i klasserommet.

Allerede har jeg fått kjempegod kontakt med mange av barna og de jeg jobber med. Jeg trodde skolen og praksis plassen var helt annerledes, mye strengere inne i klasserommet osv.. men det var bedre en forventet. Så da er det bare 8 dager igjen av praksis tiden.



 - Karoline

Siden sist

Heisann!

Siden sist har vi startet praksistiden vår på de ulike skolene. Det har vært veldig spennende men også veldig kjekt. Vi har nå vært her i en uke og tiden har gått fort. I går var vi ute å spise middag på en spansk restaurant med Marie, datteren og datterens kjæreste. Det var koselig å få bli litt bedre kjent med henne ettersom det er hun vi skal ha som kontaktperson når Hege og Elin har dratt.

I dag fikk vi sovet lenge før vi dro ut på shopping. Det var kjempe fint vær så vi tilbrakte litt tid i en park og spiste lunsj ute på en restaurant.

I natt reiser Hege og Elin tilbake til Norge og siden det var våres siste kveld sammen med dem inviterte de oss på tacokveld på hotellrommet deres.

Førsteinntrykk

Bonjour! 

På torsdag hadde jeg min første dag i praksis. Det var utrolig spennende og koselig. Jeg ble tatt kjempe godt i mot og alle var veldig hyggelig mot meg. Dagen har bestått av mye spørsmål som jeg ikke forstod eller som jeg forstod, men kunne ikke svare på. Det var det vanskeligste med å være i praksis på en fransk skole, at barna snakker til meg på fransk og jeg ikke kan svare. Men selv om jeg ikke kunne svare på alle spørsmålene til barna, tok de meg godt i mot og på slutten av dagen var det som om jeg hadde vært med dem en uke allerede. Første timen jeg var der fikk jeg utrolig mange tegninger, det var veldig kjekt. 

Jeg er på skolen Notre-Dame Sévéigne, og er med barn fra alderen 4-5 år. Det er en stor klasse med 30 elever. I den klassen jeg er i, kan læreren godt engelsk. Det er veldig betryggende og hjelpsomt når hun skal forklare meg hva jeg skal gjøre eller hva som skjer. Det er mange franske lærere som snakker fransk til meg, men jeg prøver så godt jeg kan å forstå og vi har forstått hverandre alle gangene. Det går som oftest fint med litt fransk, litt engelsk og mye kroppsspråk/tegn!

Jeg har fått testet ut fransken min veldig godt. Jeg prøver å forstå og svare barna med enkle setninger som jeg kan. Men på torsdag fikk jeg så mange spørsmål i friminuttet som jeg ikke skjønte noe av, så tilslutt begynte vi å snakke om forskjellige farger og jeg sa fargene på engelsk og barna hermet. Barna i Frankrike lærer engelsk veldig tidlig og kan si noen ord. Etter vi hadde sagt fargene, så begynte jeg å telle på fransk og da ble barna veldig giret og telte sammen med meg, deretter telte vi på engelsk. Noe som de var overraskende god på. Etter det lærte jeg de å telle til 10 på norsk. Det var veldig artig for meg å høre og de synes det var veldig kjekt og lo mye.

Her er det bilder av når barna løp på løpebanen, sengene til barna når de har sove-tid. 
Noen av tegningene jeg fikk, og litt av klasserommet. 

Både torsdag og fredag var jeg og Karoline sammen i friminuttene, kantinen og i lunsjen, det var veldig greit. Lærerne passet på at vi fikk være i lag og gjøre noen ting sammen. Når vi var i kantinen skulle vi servere mat til barna. Det var veldig rart å se barna sitte ved bord i en kantine og få servert forrett, varmmat og dessert. Det kan ikke sammenlignes med barnehager hjemme i Norge. Barna her nede i Frankrike er veldig selvstendig og flink. De spiser selv og får ingen hjelp, til og med ikke de minste som var i kantinen og de var ca. 2-3 år. Barna i Frankrike begynner på skolen når de er bleiefri, og de har timer, friminutt, lunsj og sånn som en vanlig skole har. De lærer engelsk, telle, skrive, lese og om andre land og kulturer på skolen. Det er veldig fascinerende å se hva de kan og lærer.


 Her er litt av det de gjør når de har om forskjellige land. Alle barna tar med seg ting som minner om det landet, klær også lager de plakater. 

Denne bamsen(ulven) bruker de når de har om forskjellige land. De har en blogg der de tar bilder av denne ulven sammen med de forskjellige tingene fra det landet også skriver læreren om hva de har gjort den dagen på skolen. 



Jeg fikk også oppleve bursdagsfeiring på fredag. Istedenfor å feire bursdagen til 30 stykk i løp av et år, har de slik at de har bursdagsfeiringer hver siste fredag i måneden, der alle de som har hatt bursdag blir feiret. Da får de kaker, juice og godteri. Det var litt rart for meg å se at de ga barna kaker og godteri på skolen når de er 4-5 år også etterpå forventer de at barna skal sitte stille i klasserommet. 
Det er en veldig stor og fin skole. Men klasserommene som vi er i, er ikke tilrettelagt for voksne. Når vi som er assistenter eller lærere skal sitte og hjelpe barna rundt bordet så må vi sitte på veldig små barnestoler. De har ikke tenkt på ergonomi når de har laget klasserommene. Vaskene, stolene og bordene er lave. Det er litt dumt, for det blir lange dager med vondt i ryggen.  

 Her er bordene og stolene i klasserommet. 


Ellers synes jeg de ikke var så nøye på håndvasken til barna på skolen. Når jeg var i barnehage i Norge vasket barna hendene alltid før mat, når de kommer inn, etter toalettet og hvis de hoster/nyser. Her i Frankrike så vasket de hendene når de kom inn fra et langt friminutt, men det var ingen voksne som fulgte med, de bare spurte om de hadde gjort det også vise barna hendene. Det er noe jeg synes er viktig både for barna selv og får å ikke smitte andre hvis noen er syk. Vaskene i klasserommet og på fellesbadet til barna har bare kaldt vann. I Norge lærer vi barna å vaske med lunket/varmt vann, og her var det ikke noe varmt vann å finne. Det er uhygienisk med tanke på at når de har vært på do, så må de vaske hendene skikkelig med varmt vann og såpe. Jeg prøvde å følge litt med på barna når de vasket hendene for å se om de brukte såpe, og det gjorde alle barna når de så at jeg stod og fulgte med. Jeg synes det burde alltid stå en person å følge med på om de vasker hendene eller om de bare skyller de litt, for det kan fremme hygiene og forebygge smitte og sykdom.
 Assistenten i klasserommet vasket alltid av bordene i friminuttene og vasket over gulvet hvis det var skittent, det synes jeg var veldig bra.

Jeg har hatt to fine dager i praksis og gleder meg til å se hvordan neste uke blir. Det er lange dager, men det går veldig fort…..hittil. Blir kjekt å kunne få muligheten til å være med på alle ukedagene og se forskjellige ting de gjør, enn å bare få være med de to dager i uken slik som vi gjør hjemme i praksis.


-        -   Serina

onsdag 26. mars 2014

Skolebesøk

Hei alle sammen!

Siden sist har vi vært på besøk på Saint-Michel videregående skole. I går var vi i en andreklasse der, og i dag har vi vært i en førsteklasse. Vi har hatt presentasjon om Norge for begge klassene, og blant annet delt ut sjokolade og brunost. I tillegg spiste vi lunsj med de og ble bedre kjent med de. Første dagen var vi hos en klasse som studerte det samme som oss, barn og ungdom og i dag var vi i en klasse som studerte formgivning. Det var veldig kjekt å få se skolen og møte franske elever på vår alder. Elevene på skolen snakket engelsk på lavt nivå, men vi forsto hverandre ved kroppsspråk, litt fransk og engelsk.


I løp av disse to dagene har vi besøk alle praksisplassene. Notre Dame sévigné, Saint-Seurin og Saint-Gabriel. Vi besøkte alle skolene sammen og fikk møte lærere, rektor og barna. Vi synes det virket veldig greit og er spente til å starte praksistiden vår.

I morgen har vi fri og skal sove ut etter som vi er ganske sliten, også skal vi shoppe. Senere på dagen skal vi forberede oss til praksis. Det blir nok fullt kjør i morgen og.

- Mariell, Serina, Ida, Karoline, Marielle og Tirill


søndag 23. mars 2014

Err e`herr det er party??

Vi møttes på Flesland godt over 2 timer før flyet skulle gå og 
elevene hadde både sommerfugler som hadde fløyet sin vei og som fremdeles hadde bolig i magen.  
Innsjekking gikk uten problemer, men vi var litt misfornøyd med at vi ikke fikk sitte sammen
på noen av flyene. Mellomlandingen i Amsterdam gikk superbra, og jentene kommer nok til å greie seg helt fin når de skal reise tilbake. 
Vi fant iallefall Starbucks.

I dag har vi gått rundt i Bordeaux for å bli kjent og alle var overlykkelig da vi fant et tivoli!!!
Alle, til og med lærerne, har vært oppi hvertfall en karusell, 
med stor latter fra oss andre som ikke var oppi. 

 

Elevene som deltar i Leonardo i år, har en enorm positiv instilling og stemningen er på topp hele tiden. Vi har gått litt i handlegaten i ettermiddag og når lærerne og elevene møttes igjen, ble vi lærere møtt med elevene som sang  "Tore Tang" med full hals. 
Ikke flau i det hele tatt!!

I kveld har vi vært og spist middag på en restaurant i nærheten av hotellet og 
latteren sitter veldig løst. Vi har prøvd oss på "The cup-song" ved bordet og 
midt i gaten på vei hjem, sang elevene "Erre her det er party??" så fanskmennene stoppet opp og så på..........


I morgen skal vi besøke St Michel der elevene våre skal holde
foredrag og møte franske ungdommer .
På ettermiddagen skal vi besøke Ecole de Sevinge Nortre Dame hvor 2 av elevene 
skal være i praksis. 


 

Turen så langt

Hei!
I går kveld ankom vi hotellet i Bordeaux. Flyturen fra Bergen til Amsterdam var veldig interessant, ingen fikk sitte sammen og vi var sprett over hele flyet. Det var litt kjedelig men vi fikk opplevd mye rart. Når vi kom på flyplassen i Amsterdam gikk vi rett på Starbucks også videre til neste fly. Flyturen fra Amsterdam til Frankrike gikk fort og når vi kom på flyplassen i Bordeaux ble vi tatt i mot av Marie som skal følge oss gjennom denne praksistiden.

I dag våknet vi opp med strålende sol og var ute av døren klokken tolv. Vi fikk utforsket litt av byen og til vår store glede fant vi et tivoli hvor vi gikk helt amok. Først tok vi Pariserhjul og da fikk vi utsikt over hele byen. Vi tok også to andre karuseller, den første tok alle uten om Elin og Mariell men det så heller ut som det var Elin som tok karusellen fordi hun skrek og hold seg fast i rekkverket nede på bakken. Etter vi hadde vært på tivoli gikk vi videre til en restaurant som heter Grand Bar Castar og spiste lunsj så gikk vi i Europas lengste handlegate og shoppet litt men de fleste butikkene var stengt.




fredag 21. mars 2014

Reisefeber

Hei alle sammen!

Nå sitter vi jenter på skolen og er kjempeklar og spente for reisen vi har foran oss. I morgen er dagen vi reiser til Frankrike. Tiden har virkelig flydd av gårde og vi gleder oss til å gå i Bordeaux sine gater og møte en ny hverdag.

Vi har ganske med sommerfugler i magen og kan virkelig ikke vente til avreise.
Først tar vi flyet fra Bergen til Amsterdam der vi skal vente noen timer så går turen videre til Frankrike.

VI ER KLAR!

Au revoir.

onsdag 12. mars 2014

Hei!

Nå er vi godt i gang med forberedelsene til Frankrike turen. Det er bare 10 dager til vi reiser. Vi gleder oss veldig, men er selvfølgelig også litt nervøse og spente.

For øyeblikket holder vi på med noen oppgaver vi skal gjøre for å lære oss litt om byen Bordeaux, skolene der og språket. Vi har franskundervisning 2 timer i uken for å lære oss litt grunnleggende fransk.



Marielle, Mariell, Serina, Karoline, Ida og Tirill