lørdag 11. april 2015

Hygiene og Mine erfaringer - Vegard

Hallais!
Da var vi ferdig med siste dag i utplassering, og snur nesen nordover mot Norge!

I dette innlegget har jeg tenkt å snakke litt om:
  • Målet å foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte
  • Mine erfaringer fra praksis
  • Min tur!

Etter mine tre uker i praksis, har jeg lagt merke til at de noen ting helt forskjellig fra hvordan vi gjør det i Norge, mens mye er likt.
Når det gjelder hygiene, virker det ikke som om de er like streng på det her som vi er i Norge.


På toalettene er det ikke varmtvann. De har såpe og papir. Selv om alt står det, og er klart for å tas i bruk, er det ingen voksne som kontrollerer at de vasker seg. Eller, dvs. at det er voksne der, men de fleste er ikke så nøye på hvem som vaske hendene - og hvem som ikke gjør det. Det er heller ingen som passer på at de vasker hendene sine før de går og spiser.
Dette er noe de burde passe på da de ved å får barna til å vaske hendene, kan få brutt smittekjeden.
Smittekjeden er en "sirkel" som viser hva som må være med for at det skal være smitte. Smittekjeden består av smittestoff, en smittekilde, smitteutgang, smittemåte/smittevei, smitteinngang, og en smittemottaker.




 
Alt som skal til for å bryte den, er å ta ut et ledd av den. I dette tilfellet tar vi vekk selve smittestoffet, da bakteriene forsvinner ved at vi vasker oss (selv om det hadde vært best med varmtvann).
Andre ting de kunne passet på med tanke på smittekjeden, er å snyte barna oftere. Barna går rundt med snørr hengene ned mot munnen sin omtrent hele tiden. Ved fjerne dette, vil de fjerne smitteveier, noe som er nødvendig for at ikke smittekjeden skal bli brutt.




Det er ikke sånn at alt bare er forferdelig! Det er endel positivt også, som at assistent vasker alle pultene til barna i hvert eneste friminutt!
I klasserommet har vi et håndkle ved siden av vasken, men det er også tørkepapir om barna heller vil bruke dette. 

Hvis et barn blir syk og har feber, ringer de foreldrene. Skulle det være slik at barna bare hoster eller er litt forkjølet, må de være på skolen. Har det seg slik at foreldrene ikke kan hente dem, så blir de bare på skolen til skoledagen er over. Det er heller ingen regler for hvor lenge de må være hjemme etter de har vært syk, slik vi har i Norge. Der må ofte barna være hjemme i 1-2 dager etter f.eks. oppkast.

Ellers tar jeg med meg gode erfaringer, mye lærdom og 3 kanonfine uker hjem. 
Jeg har fått sjansen til å se hvordan ting kan gjøres, og fått sammenlignet ting med hvordan vi gjør det i Norge. Både barna og de voksne har tatt meg utrolig godt imot, og jeg har lyst å gi hele Ecole Nortre Dame de Sevigne et stort takk!             

 Meg og min lærer, Emilie

 Meg og klassens assistent, Isabell

Meg og verdens beste klasse!

Jeg har også hatt det utrolig kjekt med 6 fantastiske venner her nede i 3 uker! Selv om det skal bli godt å komme hjem til gutta boys, har jeg kost meg utrolig mye med jentene. Vi har vært på kino, syklet, tullet, og bare kost oss. Au revoir! Takk for meg Bordeaux!!



Barna ser VHS filmer på en gammel tv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar