torsdag 9. april 2015

Kommunikasjon - Therese

Heisann,
Nå er det bare noen dager igjen til vi reiser hjem til Norge igjen og vi har vært i praksis i 2 uker.
I dette innlegget skal jeg skrive litt om hvordan det går med kommunikasjonen mellom meg og barna og kollega.

Kommunisere og samhandle med barn,unge og foresatte


                                                                                                                       
Henriette og meg vakt i friminuj

 
Kommunikasjon er kanskje noe av den største utfordringen jeg har i praksis med tanke på at barna snakker fransk og ikke kan engelsk. Lærerene jeg er med er ganske god i engelsk og jeg forstår hva jeg skal gjøre når de fortelle hva oppgavene mine er.
Det som er utfordrende i forhold til barna er at de ikke skjønner hva jeg sier til dem.
Kroppspråket mitt har veldig mye å si når jeg er her nede og de forstår kroppspråket mitt.
Et eksempel på det er vist de sitter og spiser mat og begynner og spytte mat på hverandre. Jeg sier på engelsk at de må stoppe og at de ikke har lov til og gjøre det og da ser de på meg og skjønner ikke hva jeg sier. Da må jeg ha et strengt ansiktsutrykk og holde øyenkontakt med barna.
Da forstår de at det er nok.



Jeg kan noen franske ord som er nyttig å kunne, og om barna spør meg om noe og jeg ikke forstår, pleier jeg og spørre læreren i klassen min om hun kan oversette. Barna forstår at jeg ikke kan fransk så de prøver og peke og vise med kroppspråket de også, om de skal spørre meg om hjelp.

Jeg passer på at jeg er tydelig i kroppspråket mitt samtidig som jeg sier tingen på engelsk og da skjønner barna oftest hva jeg mener.


Det jeg har lært om kommunikasjon er at det finnes mange forskjellige måter å kommunisere på. Noen måter er nonverbal kommunikasjon og dobbel kommunikasjon. Nonverbal kommunikasjon bruker vi hele tiden ubevisst oig bevisst, og det er fordi at det er kroppspråket ditt, og kroppspråket teller omtrent 70% av kommunikasjonen din.
Dobbelkommunikasjon er om du forteller noe med ord og noe annet med kroppspråket, og om du har usikker dobbelkommunikasjon kan det påvirke andre måter for kommunikasjon.

en aktivitet barna har gjort






 Det som er viktig når man skal kommunisere med barn er å være på nivå for å få øyenkontakt, å bruke språk som barn forstår og å bruke en stemme som er rolig og kontrollert.
Jeg føler at lærerene mine har bra og kontrollert stemme bruk, men jeg forstår jo ikke hva hun sier så jeg kan ikke vite hvordan de voksne snakker til barna. eller om læreren min bruker et språk og ord som at barna forstår.


I kommunikasjon er det veldig viktig å være tydelig for at du skal kunne forstå og klare og lytte til det andre sier og forteller deg.

Å lytte er også utrolig viktig for å skape god kommunikasjon mellom deg og barn eller en kollega. Det som også er litt utfordrene på jobben er at assistenten i klassen ikke kan noe engelsk. Hun forstår ikke og kan ikke snakke engelsk med meg. Det er vanskeligere å snakke med henne enn og snakke med barna, syntes jeg.
Det merker jeg veldig når hun trenger hjelp til noe, så kan ikke hun spørre meg med mindre hun peker på alt hun trenger hjelp til.


assistenen min (cristel og meg)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar