lørdag 11. april 2015

Siste uken på Albert Le Grand - Mari

Hei!

I går hadde vi vår siste praksis dag, dette var både trist men også litt deilig, siden alle gleder seg til å komme hjem til Norge og familiene våres. Nå er alle i leilighetene så og si ferdig med pakking, rydding og de siste oppgavene som skal gjøres før vi reiser hjem igjen. Vi har nå hatt tre fantastiske uker her i Bordeaux med både praksis, shopping, sykling og mye annet gøyt! Så nå tenkte jeg å skrive mitt siste blogg innlegg, med det siste læreplanmålet mitt.


  • Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdom og hindrer smitte
Hygiene er viktig å ha høy standard på for å holde smitte faren nede, og for å hindre sykdom. Hygienen er noe av det første jeg la merke til i praksis, dette var fordi at det var så mye annerledes enn i Norge. 


Her en en av vaskene til barna.

I Norge så er det veldig strengt på at hender skal vaskes etter alle do besøk, før mat og visst de har vært ute og for eksempel har fått jord på hendene. 
Mens her er de ikke så strenge på det, sånn som jeg har ikke sett at de har sagt at ungene må vaske hendene, eller tørke seg etter do besøk. 

I tillegg til at barna ikke så ofte vasker hendene, så vasker de hendene i kaldt vann. Dette dreper ikke like mange bakterier som varmt vann gjør. Når de tørker hendene etter vask så ser du her på bildet at de tørker seg i en felles håndduk dette er ikke like hygienisk som visst de for eksempel hadde hatt engangs servietter.

Jeg oppfattet ikke det sånn at skolen har så stort fokus på hygiene, men dette kan da og ha noe med at de mener at barna skal kunne klare seg selv når de er gammel nok til å begynne på skolen. Jeg tror og mener at noen enkle tiltak for å opplyse om bedre hygiene hadde hjulpet barna til å være mer obs på håndvask og hygienen, sånn som å henge opp plakater for hvordan du vasker hendene, ha antibac tilgjengelig rundt om på skolen, og kanskje at de hadde snakket litt mer om hygienen.


Her er en del av badet til barna.

Jeg tror også at vist de hadde hatt dopapir inne på toalettet, så hadde det vert bedre for den personlige hygienen til barna. På grunn av at barna lett glemmer å ta med seg papir i fra klasserommet.
Ett av toalettene.

En annen ting som handler om hygiene er klasserommet om det er ryddig, og hygienisk. Dette er noe jeg syntes de er flinke til å opprettholde, Assistenten pleier å koste gulvet visst det er nødvendig når barna går ut i friminutt, Hun pleier også å vaske bordene med et vaskemiddel som ligner litt på antibac, eller grønnsåpe, Dette er en positiv ting som viser at de bryr seg om hvordan det ser ut i klasserommet. Visst barna har malt og det er maling på bordet, så pleier hun å vaske det vekk med vann og en svamp før hun tar på såpen og vasker det vekk med en klut. 

Her ser dere at pultene er reine og fine etter maleprosjekt.

her er det lett for å grise.

Læreren til Camilla spurte om vi kunne forberede en liten presentasjon av Norge så vi printet ut bilder og lagde en plakat. på bildet nedenfor ser du resultatet og at vi presenterer det for barna.




Som takk for at vi har fått vært i praksis på Albert Le grand, så hadde vi med oss noen gaver. En bok med norske natur bilder, og dikt til læreren. Freia melkehjerter til assistenten og en bok med ett norsk troll eventyr til barna.

Her ser du læreren lese troll eventyret til klassen.


Her er klassen min, læreren Marie og assistenten Claire.



Dette har vert en opplevelse jeg sent vil glemme!

Takk for meg!

- Mari.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar