lørdag 11. april 2015

uke 3 på Ecole saint-gabriel - Therese -

Hallo.

 Nå har hele praksis perioden gått her i Frankrike og jeg er veldig fornøyd med oppholdet mitt og arbeidsplassen min.  I dette innlegget skal jeg snakke litt om pedagogisk aktivitet som er tilpasset alderen til barna jeg har jobbet med.


Jeg har fått oppgaver i timene der jeg har en liten gruppe om gangen med en aktivitet som går på for eksempel å lime,klippe eller plassere figurer på ett ark som er delt opp i de bitene de har til å plassere på  egget de har på arket.



Det er noe jeg syntes har gått bra fordi at de var veldig flinke og om de trengte hjelp av meg så klarte de det. Det var ingen som ikke klarte det når de fikk hjelp.  Det at de opplever mestring igjennom sånne aktiviteter er veldig viktig og å ha det kjekt under oppgavene. Dette er viktig fordi da vil de ha lyst til og prøve om igjen om de ikke klarer det første gang.

Det at jeg ser noen barn få glede av og klare og mestre noe de gjerne ikke har klart før, får meg til og se hvor viktig det er at alle barn blir sett og at de får ros når de gjør noe bra.  Dette er en aktivitet som kan være litt vanskelig med tanke på at det er mye mønster og figurer som de ikke er vant til og se.

Aldersgruppen i min klasse er 2-4 år der vi har gjennomført denne type oppgaven. Da kan du kanskje forstå at de som er yngst sliter litt mer med dette enn de eldre, og det er nok fordi at de eldre har utviklet evner til å se hva som er rett og hva som ikke passer.







her er bilde når oppgaven er ferdig løst.


Det var 2 eller 3 av de eldste barn som gjerne fikk en som var litt vanskeligere enn den som blir vist på bilde her. 

Når utviklingsområdene er forskjellig og alder og modning har noe med den pedagogiske aktiviteten å gjøre, og det er forskjellig hva tempo,vanskelighetsgrad og teknikker barna har, kan det fort bli forskjeller i arbeids tempoet til barna.

Jeg har lært masse om barnas arbeidsutvikling her nede og jeg har sett masse kjekt når barna når de har gjennomført aktiviteter og oppgaver med meg i grupper. Det er veldig forskjellig fra aldersgruppene og nivået de ligger på. 



Mvh - Therese Matre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar