tirsdag 7. april 2015

Vegard har engelsktime!

Halloen! Nå er det bare 1 uke igjen av turen, men jeg er enda ikke klar for å reise hjem. Det blir bare varmere for hver dag som går, og denne siste uken er det meldt rundt 20 grader hver dag. Da er det ekstra deilig å se på værmeldingen for de hjemme i Norge. 

I dette innlegget har jeg tenkt å snakke litt om det å ha en aktivitet med barna og målet 
  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon.

Vi kunne velge om vi ville gjennomføre en aktivitet, eller bare observere og forklare en aktivitet som læreren hadde med barna. Jeg valgte å gjennomføre en aktivitet med barna.
Jeg tenkte å vente litt med denne oppgaven slik at jeg kjente barna bedre, men det var ikke noe problem da jeg kjapt ble kjent med barna ettersom at de var veldig frempå. 
Læreren min er også veldig grei og frempå. Hun spør meg ofte om det går bra og om det er noe jeg lurer på, selv om vi sliter litt med å kommunisere noen ganger grunnet språk. 


Hun spurte meg om jeg hadde lyst å prøve å ha en liten engelsktimene med barna, og det hadde jeg veldig lyst til. Hun hadde først en liten samlingsstund på 10 minutt, før jeg tok over og leste i en ABC-bok for dem. 

Jeg leste enkle setninger for dem på engelsk, og deretter sa jeg hva det det var bilde av het på engelsk. Barna skulle repetere ordet jeg sa på engelsk, og etter det, sa barna ordet på fransk, mens jeg repeterte etter dem.






Jeg synes det selv det gikk veldig bra! Barna var engasjerte, samtidig som de tok meg på alvor. Det virket som barna ble mer engasjert når jeg var med på at jeg skulle si ordene på fransk, etter de hadde sagt de på engelsk. Da fikk de lære meg litt, samtidig som de lærte. 

Utenom engelsken, så fikk barne også trent sin selvhevdelse ved at de turde å si ordene på engelsk uten å være redd for hva de andre barna skulle si, samtidig som at det ikke var noen som ikke ville ta opp armen sin å si ordet til meg på fransk.
De fikk også trent selvkontrollen sin ved at de måtte rekke opp armen for å si ordet på fransk, og ikke bare rope det ut. Alle barna var stille, mens den jeg plukket ut sa f.eks. "rèpetér chien" (som betyr "gjenta etter meg - hund").




Ellers trives jeg veldig bra på skolen, både med lærerne og elevene. Klassen jeg er i består av 5 og 6 åringer. De trener mye på tegning og skriving, men de har også gym og litt enkel engelsk. Klassen virker som en blanding mellom førskole og 1.klasse. 

Barna tegner mye. Her lager barna forskjellige bilder ved hjelp av skruer, tau, knapper, og andre ting. Ved å gjøre dette får de forbedret motorikiken sin, samtidig som de får brukt fantasien sin.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar